۵ نشانه هک VoIP در سازمان ها

مانند سایر دستگاه های متصل به اینترنت، تلفن های VoIP می توانند برای منافع مالی، توسط مجرمان سایبری مورد سوء استفاده قرار گیرند. اگرچه VoIP به طور کلی یک راه حل ارتباطی قابل اعتماد است، اما اقدامات احتیاطی خاصی وجود دارد که باید برای جلوگیری از هک VoIP یا دزدیده شدن اطلاعات خود انجام دهید. هنگامی که راه حل تلفن VoIP به درستی اجرا نمی شود، هکرها می توانند از این آسیب پذیری برای راه اندازی حمله ای استفاده کنند که می تواند داده های تجاری ارزشمند و اطلاعات مشتری را به خطر بیندازد. VoIP همچنین می تواند توسط هکرها برای اخاذی و کلاهبرداری و همچنین استراق سمع در طول تماس ها استفاده شود.

فناوری صدا بر روی پروتکل اینترنت (VoIP) به عنوان یک راه حل ارتباطی قابل اعتماد که شرکت های کوچک و متوسط ​​(و حتی شرکت های بزرگ) به آن تکیه می کنند، روز به روز مقبولیت و طرفداران بیشتری پیدا می کند. VoIP با مجموعه ای از مزایا مانند قابلیت حمل و جابجایی پذیری، مقیاس پذیری، صرفه جویی در هزینه و کارایی کلی، به کسب و کارها این امکان را می دهد که در مقایسه با تلفن های سنتی، با کارمندان، همکاران و مشتریان خود به روشی آسان تر، راحت تر و کم هزینه تر ارتباط برقرار کرده و با آن ها همکاری داشته باشند.

بنابراین چگونه می توانید مطمئن شوید که سیستم تلفن VoIP شما در برابر تهدیدات احتمالی ایمن است؟ و چگونه متوجه می شوید که سیستم شما در حال حاضر مورد حمله قرار گرفته است یا خیر؟ در این پست از وبلاگ نومانت نشانه هایی را بررسی می کنیم که با کمک آن ها می توانید مشخص کنید که آیا هک VoIP رخ داده است یا خیر.

 

  1. در هک VoIP جستجوهای اینترنتی به سایت های ناخواسته هدایت می شوند

هنگامی که یک جستجوی اینترنتی انجام می دهید و به سایت های دیگر هدایت می شوید، این نشانه بالقوه ای است که به شما می گوید سیستم VoIP شما مورد حمله قرار گرفته است. یکی دیگر از نشانه هایی که حکایت از هک VoIP دارد این است که افزونه ها و نوارهای ابزار بدون تایید شما در مرورگرتان اضافه یا نصب می شوند. برای محافظت از خود و سیستم VoIP تان در برابر هکرها، مطمئن شوید که سیستم شما خاموش است و در صورت عدم استفاده از پورتال مدیریت خارج شده است.

 

  1. بی نظمی در تاریخچه تماس

مرور و بررسی تاریخچه تماس های تلفن VoIP به شما کمک می کند تا متوجه شوید که هک VoIP اتفاق افتاده است یا خیر. هر مورد غیر عادی (مثلاً تماس هایی که از شماره های ناشناس دریافت می شوند) را در تاریخچه تماس شناسایی کنید. همچنین، بررسی کنید که آیا شماره هایی که در صورت حساب های تلفن شما ظاهر می شوند، شماره های شناخته شده‌ هستند یا اینکه تماس ها از مکانی است که شما با آن آشنا هستید یا خیر. یکی از ویژگی های مهم در مورد VoIP این است که شما همچنین می توانید تماس ها را محدود کنید تا هرگونه کلاهبرداری به راحتی قابل نظارت و شناسایی باشد. اما، اگر نمی توانید در تاریخچه تماس بی نظمی هایی را پیدا کنید و هنوز مطمئن نیستید که سیستم شما مورد حمله قرار گرفته است یا خیر، باید به دنبال نشانه های دیگری باشید که به شما کمک کند متوجه شوید که آیا سیستم VoIP شما در معرض خطر است یا خیر.

5 نشانه ای که به شما می گوید سیستم VoIP شما هک شده است

  1.  با هک VoIP پیام های آنتی ویروس جعلی ظاهر می شوند

از آنجایی که VoIP یک فناوری مبتنی بر IP است، از اینترنت برای ارسال و دریافت پیام ها (اعم از صدا، متن یا ویدئو) از مکان های مختلف در سراسر جهان استفاده می کند. اگر شما یا یکی از کارمندانتان متوجه شوید که اطلاعات آنتی ویروس جعلی هنگام روشن شدن سیستم VoIP شما ظاهر می شود، به احتمال زیاد سیستم شما مورد حمله قرار گرفته است. هنگامی که متوجه این پیام های آنتی ویروس جعلی شدید، مهم است که به ارائه دهنده خدمات VoIP خود اطلاع دهید و از سرپرست سیستم آن ها بخواهید منبع پیام ها را برای یافتن بدافزار مزاحم، بررسی کند. در صورتی که سیستم VoIP شما به خطر افتاده است، بهتر است سیستم را خاموش کنید و منتظر بمانید تا تیم فنی اقدامات لازم را برای رفع این وضعیت انجام دهد تا اینکه خودتان سعی کنید به وضعیت رسیدگی کنید.

دسته بندی و تشخیص ویروس در کامپیوتر

  1. میکروفون ها و وب کم ها به صورت خودکار فعال می شوند

یکی از ویژگی عالی که در سیستم VoIP گنجانده شده است این است که کسب و کارها را قادر می سازد از میکروفون و وب کم برای برقراری آسان تماس های صوتی و تصویری استفاده کنند. در حالی که این ویژگی VoIP برای کسب و کارها سودمند است (به ویژه در طول کنفرانس ها یا جلسات آنلاین)، در عین حال استفاده از میکروفون ها و وب کم ها دری را برای ورود هکرها به سیستم شما باز می کند. به طور معمول، هکرها از میکروفون ها و وب کم ها برای جاسوسی از یک سازمان جهت جمع آوری داده های تجاری خصوصی و محرمانه (و حتی اطلاعات مشتری) برای منافع مالی، استفاده می کنند. بنابراین، هنگامی که متوجه شدید که میکروفون ها و وب کم ها بدون اجازه شما فعال شده اند (به عنوان مثال، روشن و خاموش شدن یا ضبط مکالمه ها به صورت خودکار)، به ارائه دهنده خدمات یا سرپرست سیستم خود اطلاع دهید زیرا این اتفاق نشانه هک VoIP است.

 

  1. افزایش ناگهانی قبوض تلفن با هک VoIP

یکی دیگر از مواردی که نشان دهنده هک VoIP کسب و کار شما است، این است که قبض تلفن شما بدون هیچ دلیل مشخصی افزایش پیدا کند. یکی از بزرگترین نگرانی های هر کاربر VoIP استفاده غیرمجاز از سیستم ارتباطی آن هاست. هنگامی که هکرها به سیستم VoIP شما دسترسی پیدا می کنند، به راحتی می توانند از زیرساخت های شما برای برقراری تماس های راه دور استفاده کنند، در حالی که شما کاملاً بی اطلاع هستید. در نتیجه، اگر نتوانید ارائه دهنده خدمات یا سرپرست سیستم خود را در مورد این موضوع مطلع کنید، هزینه قبض های تلفن شما بالا می رود. به همین دلیل مهم است که تاریخچه تماس های سیستم خود را به صورت روزانه یا هفتگی نظارت کنید تا بی نظمی تماس ها را شناسایی کنید و فعالیت های هک VoIP را در سریع ترین زمان ممکن شناسایی کنید.

 

سخن پایانی

وقتی صحبت از ارتباطات تجاری به میان می آید، استفاده از سیستم تلفن VoIP یک گزینه عالی است و مزایای زیادی دارد. اما، درست مانند سایر راه حل های ارتباطی، VoIP نیز در برابر هکرها آسیب پذیر است. برای اطمینان از اینکه سیستم ارتباطی تجاری شما در برابر هکرها و مجرمان سایبری محافظت می شود، لازم است اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از هک VoIP انجام دهید. با پیروی از پروتکل های امنیتی صحیح و صحبت با ارائه دهنده خدمات خود برای دانستن اینکه چه نرم افزار امنیتی باید در سیستم نصب شود، می توانید تلفن VoIP خود را از هک شدن محافظت کنید.

 

منبع:

https://www.voipreview.org/blog/5-tell-tale-signs-your-voip-system-hacked

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.