سیستم های تلفنی VoIP و نحوه تأمین امنیت آنها

سیستم های تلفنی VoIP مبتنی بر اینترنت هستند، بنابراین در معرض حمله های مخرب قرار دارند. چگونه ایمن سازی سیستم تلفن VoIP خود را انجام می دهید؟ از همه مهمتر اینکه، سیستم های VoIP در برابر چه نوع حملات مخربی حساس و آسیب پذیر هستند؟

 

امنیت VoIP 

هنگامی که سیستم های VoIP برای اولین بار معرفی شدند، نگرانی کمی در مورد امنیت آن ها وجود داشت. اما پذیرش گسترده VoIP در بازار به معنای تأکید بیشتر بر امنیت است. اقدامات امنیتی خدشه ناپذیر نیستند اما می توانند خطر حملات محروم سازی از سرویس توزیع شده (DDoS)، قطع سرویس و شنود را به طور جدی کاهش دهند. شبکه های VoIP غیر ایمن نیز در معرض خطر سرقت هویت قرار دارند. بنابراین چگونه می توانیم امنیت VoIP را فراهم کنیم و جلوی این خطرات را بگیریم؟

 

یک فایروال نصب کنید

بیشتر مراکز تماس به یک سرور اختصاصی صدا روی پروتکل اینترنت برای مسیریابی و هدایت حجم بالایی از تماس های ورودی و خروجی متکی هستند. بنابراین، مهم است که یک برنامه فایروال بین سرور اختصاصی VoIP و شبکه خارجی نصب کنید. فایروال به عنوان یک مانع عمل می کند و بر اساس آن ترافیک ورودی و خروجی را هدایت می کند. فایروال های پیشرفته بسته های داده مشکوک از طرف آدرس های IP که ممکن است بخواهند سیستم شما را با حمله DDoS (انکار سرویس) تحت تأثیر قرار داده و تلفاتی به آن وارد کنند، شناسایی و مسدود می کنند. تنظیمات و راه اندازی سرور متعادل کننده بار ترافیکی نیز ممکن است کمک کننده باشد. حمله DDoS با درخواست سرویس های زیاد و ناگهانی شبکه تلفن را بمباران می کند که این اتفاق باعث می شود کل سیستم برای مدتی غیر قابل دسترس باشد.

امنیت VoIP

رمزگذاری داده ها  در VoIP

مراکز تماس در حال انتقال اطلاعات محرمانه از طریق شبکه های مبتنی بر IP هستند. هر زمان بسته های داده از طریق اینترنت جا به جا می شوند، می توانند توسط سارقان سایبری رهگیری شوند. رمزگذاری، خواندن دقیق داده ها را برای سارقان اینترنتی دشوار می کند. هنگامی که داده های رمزگذاری شده از یک شبکه عبور می کنند، دوباره به کد اصلی خود تبدیل می شوند. متخصصان فناوری اطلاعات داده های رمزگذاری شده را “cipher text” و داده های غیر رمزگذاری شده را “plain text” می نامند. مراکز تماس که از شماره گیر پیش بینی کننده VoIP برای برقراری تماس های خروجی خودکار استفاده می کنند باید نوعی گشت مرزی (border patrol) را برای جلوگیری از نفوذ شبکه اعمال کنند.

 

نتیجه

مراکز تماس باید به کارمندان خود را در مورد امنیت VoIP آموزش دهند. بقای کسب و کارها تا حد زیادی به عملکرد و قابلیت اطمینان شبکه بستگی دارد. فایروال های شبکه و پروتکل های رمزنگاری داده، خطر نقض امنیت و یا قطعی سرویس را کاهش می دهد. همان طور که قبلاً گفته شد، هیچ سیستم تلفنی VoIP خدشه ناپذیر نیست، اما استفاده از ارزیابی های معمول شبکه و تجهیزات تلفنی، به از بین بردن حملات DDoS، استراق سمع و اسپم کمک کننده است. رویکرد چند لایه لازم است اما اگر اقدامات امنیتی به درستی اجرا شود، مراکز تماس در برابر مهاجمان مخرب مقاوم می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هجده =