بازیابی، پشتیبان گیری و رایانش ابری

اولین وب سرویس در سال ۲۰۰۰ راه اندازی شد. با تلاش های مداوم و از همه مهمتر پیشرفت های اخیر، رایانش ابری به شکل امروزی در آمده است. رایانش ابری با استفاده مؤثر از زیرساخت های فناوری اطلاعات، راه حل های بکاپ در فضای ابری و سیستم های بازیابی فاجعه مبتنی بر ابر، به افراد کمک کرده است.

به لطف رایانش ابری، زیرساخت های شرکت ها در سراسر جهان می توانند به طور کارآمدتری کار کنند.

 

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری به مراکز داده ای گفته می شود که از طریق اینترنت برای چندین کاربر در دسترس است. عملکردهای راه حل های پشتیبان گیری فضای ابری در چندین مکان از سرور مرکزی موجود، گسترده شدند.

بنابراین، می توانیم بگوییم که رایانش ابری مدلی است که چندین سرور، شبکه، ذخیره سازی، ابزارهای توسعه و سایر برنامه های مرتبط را که از طریق اینترنت فعال و دردسترس می شوند رایانش می کند. این یک ارائه دهنده خدمات ابری است که از سرمایه گذاری برای خرید تجهیزات، آموزش کارکنان و سایر موارد مورد نیاز برای نگهداری و تعمیرات مداوم با استفاده از رایانش مبتنی بر ابر، محافظت می کند.

 

بالاترین سطح دسترس پذیری برای تمام کسب و کارها

حتی در صورت خرابی یک یا چند جز، بالا بودن سطح دسترس پذیری به رایانش زیرساخت کمک می کند. با پیشرفت در تکنولوژی ابری، سیستم های بازیابی فاجعه مبتنی بر ابر، سیستم فناوری را با روش های پیشرفته پشتیبان گیری و بازیابی، توسعه و تکامل بخشیده اند. رایانش ابری درگذشته به طور گسترده در دسترس و مقرون به صرفه نبود.

وقتی رایانش ابری برای همه در دسترس نبود، کسب و کارها مجبور به سرمایه گذاری در زیرساخت ها برای تهیه برنامه های پشتیبان گیری و بازیابی بودند. و بسیاری از سازمان های کوچک توانایی تأمین زیرساخت ها را ندشتند. اما اکنون دیگر رایانش ابری دردسترس تمام کسب و کارها است.

 سه عنصر اساسی برای یک سیستم با بالاترین سطح دسترس پذیری عبارتند از:

 

افزونگی (Redundancy) – به شما اطمینان می دهد که در صورت خرابی، یک مؤلفه افزونه دیگر برای کار با آن وجود دارد.

مانیتورینگ (Monitoring) – به جمع آوری داده ها و تشخیص عدم موفقیت یا توقف پاسخ یک جز کمک می کند.

سوییچ کردن به سرور (Failover) – مکانیزمی است که می تواند از جز فعال به یک جز افزونه سوییچ کند.

بازیابی، پشتیبان گیری و رایانش ابری

پشتیبان گیری از راه دور

راه حل های پشتیبان گیری فضای ابری از راه دور بهترین خط دفاعی برای محافظت از داده ها را ارائه می دهند. از داده های مشتری در یک سرور ابری در یک مرکز داده از راه دور موجود نسخه پشتیبان تهیه می شود.

می توان از فایل ها، فولدرها یا سایر مطالب ذخیره شده در هارد دیسک، به طور منظم و با برنامه ریزی و زمان بندی یادآوری ها یا خودکار سازی فرآیند، نسخه پشتیبان تهیه کرد. پشتیبان گیری از راه دور کمک می کند تا خطر از دست دادن داده ها به دلیل بلایای طبیعی، مسائل تکنولوژیکی یا هرگونه خطای انسانی کاهش یابد. ابتدا داده ها را جمع آوری می کند، آن ها را فشرده می کند، رمزگذاری می کند و سپس به سرور متعلق به ارائه دهنده خدمات پشتیبان گیری از راه دور منتقل می کند.

 

پشتیبان گیری، بازیابی و بازگردانی خودکار

اگرچه پشتیبان گیری از داده ها و رایانش ابری دو معقوله متفاوت هستند، اما این دو مکمل یکدیگر هستند. از زمان پیدایش کامپیوتر تهیه نسخه پشتیبان از داده متداول بوده در حالی که رایانش ابری چند سال است که رایج و متداول شده است. نیاز مبرم و اصلی ما پشتیبان گیری مؤثر از داده ها و گزینه های بازیابی فاجعه مبتنی بر ابری است که کم هزینه هستند.

 

اهمیت پشتیبان گیری غیر قابل مقایسه و منحصر به فرد است – هر کاربر به پشتیبان گیری متکی است. پشتیبان گیری تنها راه ایمن ماندن در برابر از دست دادن داده ها، خرابی داده ها و از کار افتادن های غیر منتظره سیستم است. امروزه، مردم ترجیح می دهند اسناد و مدارک را به صورت آنلاین ذخیره کنند. بنابراین، در صورت بروز هرگونه مشکل، نسخه پشتیبان می تواند آن را اصلاح کند.

این ویژگی است که از سازمان یا فرد در برابر نقض امنیت اطلاعات محافظت می کند. این پشتیبان گیری ها به تنهایی می توانند سیستم های مربوطه را در هنگام خراب شدن پایگاه داده به دلایل دیگر، در دسترس قرار دهند.

 

برآورده کردن شرایط و نیازهای امنیتی و انطباق در رایانش ابری

بسیاری از شرکت ها بدلیل عدم اطمینان درباره انطباق و سازگاری در ابتدا در مورد اتخاذ یک استراتژی ابری شک دارند. در عین حال، اگر کسی بتواند درک کند که چگونه می توان به سازگاری دست یافت، بهترین انتخاب است. رایانش ابری به سازمان ها کمک می کند تا از میزان رشد و توسعه ای که ابر عمومی ارائه می کند استفاده کنند. 

 

نتیجه

طبق یک نظرسنجی، با افزایش استفاده از اینترنت اشیا (IoT)، استفاده از رایانش لبه ای (edge) نیز افزایش خواهد یافت. اعتقاد بر این است که این فناوری جدید هر روز بیشتر رشد خواهد کرد و به کسب و کارهای مختلف، به ویژه کسب و کارهای که مربوط به مهندسان نرم افزار است کمک می کند.

هنگامی که به شکاف عملکردی موجود نگاه می کنیم، تکنولوژی ابری نقش مهمی را ایفا می کند. این امر در تنظیم زنجیره های تأمین آن ها کمک کننده است. به راحتی می توان با کمک رایانش ابری هزینه ها را کاهش داد.

 

منبع:

preemo.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *