امنیت VoIP و روش های رسیدن به آن

در کنار مزایای بسیاری که سیستم تلفنی VoIP (صدا روی پروتکل اینترنت) ارائه می دهد، خطرات مربوط به امنیت سایبری که برای هر دستگاهی که مبتنی بر اینترنت است را نیز شامل می شود. هر سیستمی که به اینترنت متصل می شود توسط اشخاص ثالث قابل دسترسی است و باید وقت، هزینه و منابع انسانی خود را صرف جبران خسارات ایجاد شده از سوی آن ها کنید. به جای مقابله در برابر حملات هکرها، جلوگیری از حملات آن ها از طریق رعایت نکات توصیه شده برای محافظت از سیستم تلفنی VoIP، بسیار منطقی تر است.

در این پست از وبلاگ نومانت به لیستی از مواردی که برای اطمینان از امنیت سیستم VoIP تان باید در نظر بگیرید می پردازیم.

 

 برای امنیت VoIP  از فایروال غافل نشوید

فایروال برای سیستم VoIP یک ضرورت مطلق است. هر زمان که شما یک تماس تلفنی برقرار می کنید، پروتکل سیپ (SIP) با تلفن دریافت کننده تماس گرفته و ارتباط برقرار می کند. پروتکل های دیگر انتقال تماس را بر عهده می گیرند، اما در پایان، این SIP است که وقتی تلفن را قطع می کنید، تماس را قطع می کند. 

 

رمزهای عبور قوی و اغلب به روز شده

درست مثل بقیه داده های شما، سیستم تلفنی VoIP شما نیز به کنترل دقیق رمزهای عبور نیاز دارد. رمزهای عبوری بسازید که حداقل شامل ۱۲ حرف، از جمله اعداد، حروف (بزرگ و بزرگ) و کارکترهای خاص باشد. بهترین رمزهای عبور، مجموعه ای از کاراکترهای تصادفی هستند. به یاد داشته باشید که بلافاصله پس از راه اندازی سیستم VoIP یک رمز عبور مشخص کنید، در غیر این صورت بعداً فراموش می کنید که این کار را انجام دهید، یا حتی ممکن است دیگر برای انجام این کار خیلی دیر باشد. تلفن های VoIP اغلب با رمزهای عبور از قبل تنظیم شده توسط کارخانه ارائه می شوند که می توانند به صورت عمومی در وب در دسترس باشند. رمزهای عبور باید مرتباً عوض شوند، هر دو یا سه ماه یکبار!  (برای مطالعه بیشتر درباره رمز های عبور  اینجا را کلیک کنید)

 

مانیتورینگ شبکه  برای امنیت VoIP

مانیتورینگ شبکه عنصر اساسی امنیت VoIP شما است. مانیتورینگ شبکه در وهله ی اول برای اطمینان از کیفیت خدمات طراحی شده است (اگر مرکز تماس یا پشتیبانی مشتری هستید، باید کیفیت تماس ها را بررسی کرده و بهبود دهید). حملات هکرها به ویژه در مواقعی که انتظار آن را ندارید، مثلاً در ساعت های شب و آخر هفته، صورت می گیرد. از آنجا که آن ها تصور می کنند شما در آن زمان شبکه خود را کنترل نمی کنید، سعی می کنند از سیستم شما برای برقراری تماس های بین المللی گران استفاده کنند و ضررهای مالی قابل توجهی برای شرکت شما ایجاد کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، می توانید فردی را به عنوان “نگهبان شب” تعیین و فعالیت ها را کنترل کنید. ارائه دهنده تلفن ویپ مورد نظر شما باید فناوری لازم و پشتیبانی لجستیک را ارائه دهد.

امنیت VoIP

از شبکه های خصوصی مجازی (VPN) استفاده کنید

اگر کارمندان شما از راه دور از تلفن های VoIP استفاده می کنند، VPN به شما در برقراری ارتباطات ایمن کمک می کند. نقش آن ها ایجاد تونل های مجازی برای ارسال و دریافت داده ها و دسترسی ایمن به شبکه های سایت است. داده ها رمزگذاری شده باقی می مانند، چه شما در حال برقراری تماس باشید و چه در حال دریافت تماس. اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده VPN به شما پهنای باند کافی در تونل را ارائه می دهد، در غیر این صورت کیفیت تماس کاهش می یابد.

 

از رمزگذاری داده استفاده کنید

وقتی صحبت از رمزگذاری می شود، VPN تنها فاکتور برای این کار نیست. در واقع، سه “در” وجود دارد که افراد متجاوز می توانند از آن وارد شوند. مورد اول به آغاز کننده تماس و دستگاه آن ها تعلق دارد. مورد بعدی در انتها و متعلق به گیرنده تماس است. و میان این دو، داده های موجود در تماس تلفنی (مکالمه ای که می شنویم) وجود دارد. VPN ها این اطمینان را ایجاد می کنند که این پورت ها ایمن هستند، اما برای رمزگذاری داده های واقعی (مکالمات صوتی) به پروتکل ها و لایه های دیگری نیاز دارید. داده های رمزگذاری شده توسط هکرها قابل استفاده نیستند.

 

استفاده از رابط وب را غیرفعال کنید

در صورت امکان، از رابط وب برای سیستم تلفن VoIP خود استفاده نکنید. هنگامی که از تلفن در کامپیوترهای رومیزی خود استفاده می کنید، کاملاً شرایط جدیدی را برای هکرها فراهم می کنید. اگر کسی از کاربران تلفن شما مورد سو استفاده قرار گیرد و سیستم را در معرض دید شخص سومی قرار دهد، کل داده های VoIP شما می تواند به صورت یک متن ساده به سرقت برده شود. اگر باید از رابط وب استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که امنیت را بسیار سخت گیرانه فراهم می کنید.

 

برای امنیت VoIP کارمندان خود را آموزش دهید

همان طور که پیش تر ذکر شد، بسیاری از ضعف های امنیت VoIP ناشی از رفتار کاربران نامعتبر و بدون حس مسئولیت است. همه کاربران باید بدانند که چگونه از رمزهای عبور استفاده کنند و مدیریت کنند، چگونه فعالیت غیر معمول و غیر عادی شبکه را تشخیص دهند و پروتکل های امنیتی را دنبال کنند. علاوه بر آموزش آشناسازی در زمینه امنیت سایبری، دوره ای تخصصی را سازماندهی کنید.

 

از تماس های تلفنی بین المللی خودداری کنید

آیا کسب و کار شما نیاز به برقراری تماس بین المللی VoIP دارد؟ اگر یک کسب و کار بومی با مشتریان بومی هستید، بهتر است گزینه تماس بین المللی را غیر فعال کنید. دلیل آن این است که یکی از رایج ترین انگیزه ها برای علاقه مندی هکرها به سیستم تلفنی VoIP شما، استفاده از امنیت ضعیف شما و برقراری تماس های بین المللی گران قیمت است. اگر نیاز به برقراری و دریافت تماس تلفنی بین المللی دارید، مطمئن شوید که شبکه خود را از نظر فعالیت مشکوک از نزدیک تحت نظر دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + بیست =